Vi skal ha innbyggere og brukere i fokus, og benytte digitalisering og teknologi til å gi best mulig tjenester på en så effektiv måte som mulig.
Da er det behov for et organ med et overordna blikk og som jobber for synergieffekter på tvers av tjenesteområdene.
Digitaliseringsrådet har vært i drift i litt over et år og har kommet et godt stykke på vei i sitt arbeid. Vi har fått oversikt over alle programmer og applikasjoner i organisasjonen, vi har avdekket at det ved innkjøp absolutt er et behov for koordinering og vi har avdekket at vi som organisasjon betaler for lisenser og programvare som er utgått på dato og ikke brukes. Kommunalledere har vært hentet inn for å fortelle om hvordan det jobbes med digitalisering inne tjenesteområdene, og tjenesteområdene har hatt saker til drøfting i rådet ved ønsker om nye løsninger.
Bakgrunn
Digitalisering er et av satsningsområdene i Alta kommune, og er vedtatt gjennom Smartby-strategi i 2019. Digitalisering gir muligheter til å løse kommunens samfunnsoppdrag på en ny måte.
Derfor må styring, avgjørelser, samordning og mulighetene teknologien gir, sees i sammenheng i hele organisasjonen. På bakgrunn av dette opprettet Rådmannen i februar 2020 et Digitaliseringsråd som skal styre porteføljen av prosjekter i et digitaliseringsprogram, som skal inneholde alle digitaliseringsprosjekt i Alta kommune.
Et av de viktigste prinsippene for å få til en god digitaliseringsprosess er å knuse siloer - vi må tenke helhetlig og ha god oversikt i organisasjonen.
Hva har Digitaliseringsrådet med meg å gjøre?
Hvem sitter i Digitaliseringsrådet?
Organisering
Eier:
Rådmann Bjørn-Atle Hansen
Leder:
Kommunalleder samfunnsutvikling Oddvar Konst
Medlemmer:
Leder IKT Kjell Magne Gabrielsen
Leder Personal Hanne Molberg
Rådgiver O/K Anita Alice Jensen
Virksomhetsleder H/S Siw Anita Sletten
Prosjektleder H/S Hege Stenbakk
Fagansvarlig Geodata Roy Knutsen
Leder PPT Linda Heitmann
Kommunikasjonsrådgiver Astrid Krogh