Hvorfor en digital skolehverdag?
Skolen har en viktig rolle i arbeidet med at barn og ungdom best mulig mestrer mulighetene og utfordringene som møter dem i dagens og morgendagens digitale samfunn. Digitaliseringen endrer oss, enten vi vil eller ikke. Den digitale kompetansen til elever i Altaskolens er sentral for deres faglige og sosiale utvikling, identitetsutvikling og for å kunne delta og bidra i videre utdanning, arbeid og samfunnsliv. Den digitale praksisen i Altaskolen skal støtte opp om målene i læreplanverket og skape muligheter for alle. Digitale ferdigheter er en av fem grunnleggende ferdigheter som er beskrevet i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20 og LK20S) og dette kommer til uttrykk på forskjellig vis i alle fag. Det er viktig å presisere at Altaskolen ikke er heldigital. Skolene skal fortsatt ha enkelte lærebøker, bruke blyant samt tilrettelegge for lek og analoge læringssituasjoner.
Involvering og skole-hjem-samarbeid er viktig knyttet til elevens læring, og spesielt dersom foreldre opplever usikkerhet knyttet til ny læringsteknologi. Bruk av digitale enheter i skolen til læring er noe helt annet en bruk på fritiden. Her kan du lese mer: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/digitalisering-skole/forskning-digital-praksis-og-skjermbruk-i-skolen/