Fint vær 4 mennesker som går i fjellet med pulk
Reinbukkelv

Generell løypeinformasjon

Løypene vil ofte bli kjørt i helgene. Men ved vind og snø kan sporene være blåst og snødd igjen, så da er det viktig å følge stikkene.  Løypene i fjellet har ikke samme skisporkvalitet som for eksempel sentrumsnære lysløyper, men kan gi fantastiske naturopplevelser. Husk å sjekk værmeldingen før turen. Det kan være værhardt på fjellet.

Vi anbefaler at en alltid har med kart og kompass, evt. GPS for slike turer.  Ha også varme klær, mat og termos i sekken, og gjerne noe å sitte på,

Skiløype Bollo

I Bollo hytteområdet er det tre løyper:
Trollvannsløypa 6 km, Rundløypa 7,2 km og Hyttebyen - Varden 7,2 km.
Bollo hytteforening har kart med høydeprofiler på sin hjemmeside.

Skiløype Bojobæski

Krevende turløype i høyfjellet. Turen er på 17 km en vei.

Kle deg alltid godt for turer i fjellet, uvær kan komme brått.

Dersom en skikkelig langtur på fjellet ønskes, er Alta og omegn turlags skiløype til Bojobæski tingen!

Kjør opp fra Tverrelvdalen og forbi bommen i Stilla. Følg anleggsveien ca. 9 km videre innover Stilladalen. Like før Sombybrua er det en parkering på venstre side av veien.

Løypebeskrivelse:  Starten av skiløypa følger samme trase som til Reinbukkelvhytta. Etter ca. 1 km går sporet til høyre mot Falkesteinen. Løypa følger Falkelva oppover, krysser Falkvannet og når så turens høyeste punkt over Storfjellet. Så bærer det ned i Stabbursdalen der hytta ligger fint til i skogen. Hytta er låst, men kan forhåndsbookes på nett.

Skiløypa er merket og kjøres fra medio februar og ut april hver helg- med værforbehold. Følg med på Alta og omegn turlags side for informasjon om når løypa er kjørt.

Reinbukkelv
Skiløype Reinbukkelv

Stilladalen - Reinbukkelv

Kjøres av Alta og omegn turlag. Traseèn er en rundløype som går slik: Stilladalen - Reinbukkelvhytta - Sombybrua- Stilladalen. Tilrettelagte parkeringsplasser ved Stillaveien. Total lengde på runden er ca 22 km. Løypen er merket med kvister, samt enkelte skilt (symbol og piler) og merkeband. Flott trase som går både via fjell og skog/dal.

Parkering ved Sombybrua. Sombybrua - Reinbukkelvhytta. ca 6 km en vei i lett høyfjellsterreng. Traseen er merket.

Sarves

Sarvesjokka hytteforening har stukket løype fra parkeringsplass til Sarveshytta. 2,3 km en vei, og videre opp til Sarvesvannene og rundt Sigridvann/Dávvetjávri.  Tilsammen fra parkeringsplassen, rundt Sigridvann/Dávvetjávri og tilbake til parkeringsplassen ca 18 km.

Kjør ca 23 km fra Alta langs E6 mot Hammerfest. Parkeringsplass på høyre side av E6, etter Nipivann. Følg stikker østover til du kommer til hytta som før hadde navnet Røde Kors-hytta. Hytta er kjøpt av Alta og omegn turlag og heter Sarveshytta.

Det er ofte kjørt skispor fra parkeringsplassen til Sarveshytta. Turen er i sesongen merket med stikker. Skituren til Sarveshytta passer også bra for barnefamilier. Det er flere fine steder å lage seg en rasteplass med akebakke i nærheten av hytta.

Skiløype sarves

5 km lett treningsløype (eller krevende turløype)

Skiområde beliggende 20 km nordover langs E6 fra Alta sentrum. Snørikt og mest brukt tidlig i skisesongen og sent i skisesongen – ved dårlige skiforhold i byen. Klassisk og skøyting. Parkering ved Caravanplass på nordenden av Nipivann.