Kommunen takserer alle eiendommene hvert tiende år, i tråd med eiendomsskatteloven. En sakkyndig takstnemnd fastsetter taksten, og den skal stå urørt i ti år. Taksten som nå er satt er gjeldende til 1. Januar 2029. Fortløpende kontorjusteringer blir foretatt der det registreres endringer i matrikkelen jf. Eiendomsskattelovens § 8 A-4.
Utskriving av eiendomsskatt for 2024
Eiendomsskattelistene for 2024 ble lagt ut onsdag 28.02.24 til offentlig gjennomsyn i 6 uker ihht. §§ 14 og 15 i Lov om eiendomsskatt til kommunene.
På bakgrunn av kommunestyres vedtak om utskriving av eiendomsskatt for 2024, og med hjemmel i eiendomsskatteloven § 15, legges en eiendomsskatteliste ut til offentlig gjennomsyn i seks uker fra fredag 1. Mars. Listen viser de skattepliktige eiendommene med angivelse av matrikkelnummer (gårds-, bruks- og festenummer), eiendoms-type, eiendoms-skattetakstene, skattesats og utregnede eiendomsskattebeløp.
Skattelisten er lagt ut på servicekontoret og under her, bare trykk på linken så åpnes listen.
Fullstendig eiendomsskatteliste 2024
I tillegg skal hver enkelte skattyter motta en eiendomsskatteseddel om sin eiendom jf. eiendomsskatte-loven § 14 siste ledd. Dette vil bli sendt ut hvert år selv om det ikke er endringer fra tidligere år i takst, skattesats eller utregnet skatt på eiendommen. Denne er sendt ut onsdag 28.02.24, samtidig som eiendomsskattelistene ble offentlig.
Eiendomsskattekontoret har adresse:
Alta kommune v/ Eiendomsskattekontoret, Postboks 1403, 9506 Alta
Klagen kan også sendes på mail til: postmottak.eiendomsskatt@alta.kommune.no
Hvorfor har vi eiendomsskatt?
Eiendomsskatten er en viktig inntektskilde for kommunen for å opprettholde gode kommunale tjenester som skole, barnehage, helsetjenester og andre tilbud som bibliotek, vedlikehold av veier, parker osv.
Kommunestyret har vedtatt eiendomsskatt med hjemmel i Eigedomsskattelova. Under kommunestyrets årlige budsjettbehandling vedtas skattesatsene for året etter, samt størrelsen på bunnfradrag og hvilke eiendommer som skal fritas for eiendomsskatt.
Under kommunestyrets årlige budsjettbehandling vedtas skattesatsene og reduksjonsfaktorene for året etter, om det skal benyttes bunnfradrag og eventuelt størrelsen på dette og om noen eiendommer skal fritas for eiendomsskatt, og hvilke dette skal være.
Hvordan beregnes eiendomsskatten?
Kommunen fastsetter eiendomsskatten på grunnlag av eiendomsskattetaksten. Kommunestyret bestemmer årlig skattesats og har vedtatt disse eiendomsskattesatsene for 2023:
Satser for eiendomsskatt 2023:
- Næringseiendom og verk og bruk: 7‰
- Øvrige eiendommer: 2‰
Skattegrunnlaget fremkommer etter at taksten er redusert med 20% for næring og verk og bruk og 30% for øvrige eiendommer.
Taksten som eiendomsskatten regnes ut fra fastsettes av en sakkyndig nemd, oppnevnt av kommunestyret. Taksten settes på grunnlag av taksering gjennomført av takstmenn. Ved innføring av eiendomsskatt skal alle eiendommer takseres. Dette ble gjort i forbindelse med innføringen i 2008. Taksten skal gi et anslag på omsetningsverdien av eiendommen.
Eiendomsskattetaksten gir et grovt anslag på verdien basert på utvendig oppmåling. En ny taksering skal gjennomføres hvert 10 år.
I 2018 gjennomførte vi en ny taksering av alle eiendommene i kommunen, og den nye taksten er grunnlaget for eiendomsskatten de neste ti årene.
Kommunen takserer alle eiendommene hvert tiende år, i tråd med eiendomsskatteloven. En sakkyndig takstnemnd fastsetter taksten, og den skal stå urørt i ti år. Den nye taksten gjelder fra 1. januar 2019 til 1. januar 2029.
Når skal jeg betale?
Eiendomsskatten betales sammen med øvrige kommunale avgifter, fordelt på fire årlige terminer.
- Første termin (1. Januar – 31. Mars) forfall 20. Mars
- Andre termin (1. April – 30. Juni) forfall 20. Juni
- Tredje termin (1. Juli – 30. September) 20. September
- Fjerde termin (1. Oktober – 31. Desember) 20. November
I de fleste tilfeller er det den som er registrert eier av eiendommen (tinglyst hjemmelshaver) som er ansvarlig for eiendomsskatten, og som får tilsendt faktura. I de tilfeller det er registrert flere eiere (hjemmelshavere), blir en av disse regnet som eierrepresentant. Meldinger, korrespondanse og skattetakst blir sendt til eierrepresentanten. Hvis dere ønsker å endre hvem som er eierrepresentant for en eiendom må dere ta kontakt med eiendomsskattekontoret.
Du finner grunnlaget for fakturaene dine på Min Eiendom
Min eiendom gir deg opplysninger om eiendommer du er hjemmelshaver på. Her finnes informasjon om eiendommen og kommunale tjenester tilknyttet eiendommen. "Alt samlet på ett sted - alltid tilgjengelig".
Portalen gir deg oversikt over adresser, matrikkeldata på bygg og eiendom, eiere, heftelser, eiendomsgebyr, eiendomsskatt, kart, vannmåler, septik og renovasjon.
Hva påvirker taksten?
- Arealet på bygninger
- Bygningstyper
- Hvor i kommunen eiendommen ligger – Ulik sonefaktor for bolig og næring.
- Standard på bygningene - – Aldersfradrag for bygningsår
For ytterligere informasjon se i dokumentet «Eiendomsskatt - Rammer og retningslinjer for taksering»
Fritak
Eiendommer som beskrevet i eiendomsskatteloven § 5 skal fritas fra eiendomsskatt. Dette omfatter blant annet eiendommer som kommunen selv eier, kirker, kulturbygninger, helseforetak, gårds- og skogsbruk og reindrift. Se lovverk for fullstendig liste.
I tillegg skal kommunestyret ved de årlige budsjettforhandlingene ta stilling til om eiendomsgrupper som er beskrevet i § 7 i eiendomsskatteloven skal ha fritak fra eiendomsskatt.
For Alta kommune gjelder følgende vedtak:
- I medhold av eiendomsskatteloven § 7 bokstav a fritas «Eigedom åt stiftingar eller institusjonar som tek sikte på å gagna ein kommune, eit fylke eller staten.»
- I medhold av eiendomsskatteloven § 7 bokstav c fritas nyoppførte bygninger som helt eller delvis brukes som bolig i 3 år, eller til kommunestyret endrer eller opphever fritaket. Fritaket gjelder ikke der bygningen er gjenoppbygget etter brann eller rivning.
Eiendomsskatteliste for offentlig ettersyn
Eiendomsskattelistene legges ut til offentlig ettersyn senest 1. Mars hvert år. De vil da være tilgjengelig både i perm som er plassert i kundetorget på Rådhuset og her på hjemmesiden. De vil være tilgjengelig i 6 uker fra publiseringsdato.
Frist for å klage er 6 uker fra datoen som eiendomsskattelistene ble gjort kjent. Klagen må fremsettes skriftlig innenfor klagefristens utløp for anses som gyldig.
Rettelse og klage
Alta kommune ønsker at eiendomsskattetaksten skal være korrekt, derfor ønsker vi at eventuelle feil skal bli rettet. Hvis du mener at det er noe feil i grunnlaget for utregningene kan du ta kontakt med oss på mail eller telefon. Dette kan f.eks. være bygningsår, sonefaktor eller areal som er registrert på boligen.
Klage vedrørende fastsatt eiendomsskattetakst kan fremmes hvert år i forbindelse med den årlige utskrivingen av eiendomsskatten dersom det ikke er klaget på samme grunnlag tidligere år. Klagen må fremmes skriftlig til eiendomsskattekontoret innen 6 uker fra det tidspunktet når eiendomsskattelistene ble lagt ut til offentlig ettersyn (jf. Eiendomsskattelovens § 19).
Alle klager som er rettmessig framsatt vil bli behandlet av sakkyndig takstnemnd.
Eiendomsskatten skal betales til forfall, selv om du har sendt inn en klage.