Saker vi behandler

Saker vi behandler: 
For at saken skal kunne vurderes av miljørettet helsevern må det være fare for helseskade eller helsemessig ulempe. 

Saker vi ikke behandler

Saker vi ikke behandler: 
Vi behandler ikke saker som er: 

  • Kun til sjenanse 
  • Brudd på ordensregler i borettslag, da dette reguleres av eget lovverk 


Nabokonflikter: 
Klager eller konlikter mellom naboer, og mellom enkeltbeboere og virksomheter, behandler vi som regel ikke etter Folkehelseloven. 

Slike konflikter inneholder ofte andre aspekter utenfor miljørettet helsevern. Det er ofte ressurskrevende saker, målt opp mot den helsegevinst som man kan oppnå. 
Slike saker må eventuelt følges opp privatrettslig etter regler i naboloven. 

Hvordan klager du?

Hvordan klager du? 
Du må først ta kontakt med den som forårsaker helseplagene før du klager til miljørettet helsevern.

I klagen må du dokumentere og detaljert beskrive

  • Hva forårsaker helseplagene?   
  • Hvem forårsaker helseplagene?   
  • Hvilke plager får du eller dere?
  • Hvor er du eller dere plaget (inne, ute)?
  • Når oppstod det for første gang?
  • Når på døgnet er du eller dere plaget, og hvor lenge?

Du må ha med kontaktinformasjon til den som klager, og helst til den som forårsaker helseplagene. Hvis flere står bak klagen, må alle skrive under med navn eller signatur.

Dere må i tillegg bekrefte at klagen er tatt opp med den som forårsaker helseplagene. Beskriv hva som er drøftet og når det skjedde.

Spesielt om støy

Om støy: 
Det eksisterer mange støykilder som kan skape konflikt. Enkelte støykonflikter kan være sammensatte og vanskelige å løse, selv om støy er hjemlet i flere lovverk og mange forskrifter. 

Råd og veiledning om støy: 
Dersom du er plaget med støy, så kan kommunen gi råd om hvordan støyproblemer eventuelt kan reduseres og hvem som er riktig myndighet for saken

Klage på støy: 
Dersom du ønsker å klage på støy så må du først ta kontakt med den som forårsaker helseplagene før du klager til miljørettet helsevern 

Den skriftlige klagen må inneholde alle punktene som er beskrevet over.

Vi gjør ikke støymålinger. Hvis du trenger å få målt eller kartlagt støy, må du kontakte et firma som har kompetanse innen støy, akustikk og vibrasjon.

Kontakt politiet ved støy på offentlige steder
Politiet har ansvar for å opprettholde ro og orden. Ring politiet hvis du vil klage på støy på offentlige steder, som for eksempel støy fra parker og lekeplasser etter klokken 23.00. 

Kontakt også politiet hvis det oppstår bråk og uro, eller blir avspilt høy musikk fra private fester og lignende. 

Utfyllende informasjon om støy: 

Miljødirektoratet - informasjon om støy 

Helsedirektoratet - Veilder til arrangør og kommuner om musikkanlegg og helse 

Helsedirektoratet - Veilder for støyvurdering ved etablering av nærmiljøanlegg 

Helsedirektoratet - Veileder til helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger 

Folkehelseinstituttet - informasjon, fakta og nyheter og støy og hørsel 

Slik vurderer vi klagen

Når vi mottar klagen, vurderer vi først om saken faller inn under vårt ansvarsområde, og om vi har ressurser til å behandle den.

Hvis vi behandler saken, tar vi først kontakt med den som forårsaker din helseplage. De fleste saker løser seg med dialog, men vi kan stille krav om å rette opp miljøforhold som medfører helseproblemer.      

Alle klagesaker blir journalført i kommunens saksbehandlingssystem 

Spesielt om klagesaker på støy: 
Ved klagesaker på støy som vurderes etter forskrift om miljørettet helsevern,  skal kommuneoverlegen gjøre en vurdering av hvordan krav i forskriften etterleves, og da spesielt om det foreligger «helsemessig ulempe» eller om støyen overskrider «helsemessig forsvarlig nivå»

Helsemessig ulempe er nærmere omtalt i merknader til forskriften, og omhandler: «forhold som etter en helsefaglig vurdering kan påvirke helsen negativt og som ikke er helt uvesentlig. Med det menes at forholdet må være av en viss alvorlighet eller overstige et minstemål av akseptabel helserisiko, før det anses som en «helsemessig ulempe». En viss grad av alminnelig risiko må nødvendigvis aksepteres i samfunnet. Det aller meste kan utgjøre en potensiell fare for omgivelsene, men det er verken ønskelig eller praktisk mulig å regulere enhver mulig negativ helsemessig påvirkning. Forhold som ikke går utover dagliglivets alminnelige risiko vil ikke omfattes av forskriften. Forhold som etter en helsefaglig vurdering må anses å være av liten betydning vil altså falle under tålegrensen.

I selve vurderingen av en klage, kan følgende være aktuelt: 
• Innhenting av opplysninger fra den/de som blir påklaget 
• Innhente dokumentasjon på støyforholdene, fra eier av eiendom/virksomhet 
• Gjennomføre internt møte i kommunen med andre myndigheter
• Gjennomføre befaring av området 
• Gjennomføre møte med berørte parter 

Kontaktinformasjon

Ta kontakt med krto@alta.kommune.no eller kommuneoverlegen@alta.kommune.no hvis du har behov for råd og veiledning. 

Vi gjør oppmerksom på at alle brev og e-poster til og fra kommunen i utgangspunktet er offentlige dokumenter, og vil være i offentlig journal. Kun opplysninger som er taushetsbelagte vil bli unntatt fra innsyn.