«…ber om at kommunedirektøren omstiller drifta med ytterligere 100 millioner i økonomiplanperioden i forhold til allerede vedtatte omstilling. Kommunestyret forventer at kvaliteten i tjenestene fortsatt skal være meget gode i Alta selv etter dette»…

Slik lød det vedtatte innspillet fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre, Sv, Rødt, MDG og Krf i Kommunestyret 23. september. De behandlet budsjettdrøftingsnotatet fra kommunedirektøren. Forslaget ble vedtatt mot 11 stemmer (Frp) K, uavhengig Hammari og Thomassen). Du kan lese hele vedtaket nederst i saken eller laste ned protokollen i pdf her

Hver år i august lager kommunedirektøren et budsjettdrøftingsnotat. Det er et kort sammendrag av kommunens økonomi akkurat nå, med forslag til hva som bør prioritere videre. Notatet behandles først i hovedutvalg, deretter i formannskapet, og til slutt i kommunestyret – denne gangen 23. september. Hensikten er at politikerne skal få et godt grunnlag og gi tidlige signaler før endelig budsjett- og økonomiplan vedtas i desember. Notatet er også nyttig for innbyggere: det gir oversikt over status i Alta kommune og publiseres på kommunens hjemmesider, slik at alle kan følge med.

Politikerne kommer så med innspill i forbindelse med behandlingen av budsjettdrøftingsnotatet. Det endelige forslaget fra kommunedirektøren kommer i budsjett for 2026, som presenteres i november. Politikerne behandler det i desember.

Her kan du laste ned budsjettdrøftingsnotatet i pdf og lese selv

Bakgrunn for vedtak

I drøftingsnotatet redegjorde kommunedirektøren for de økonomiske utfordringene som Alta kommune står overfor de kommende årene. 

– Basert på regnskapsutviklingen så langt i år og signalene som kom i kommuneøkonomiproposisjonen, så må driften for 2026 reduseres/endres med om lag 100 mill. i forhold til gjeldende økonomiplan, skrev kommunedirektør Oddvar Konst i sin innledning.

Han gjorde det også klart at i følge KOSTRA-tall har Alta kommune, og spesielt innenfor pleie og omsorg, et teoretisk handlingsrom på omslag 145 millioner kroner - sammenlignet med gjennomsnittet av de kommunene vi sammenligner oss mot.

Regnskapstallene og KOSTRA-sammenligninger viser tydelig at driftsnivået til Alta kommune er for høyt, og at det har vært det i mange år. Det er ikke bærekraftig. 

Innenfor Helse og omsorg er det allerede vedtatt omstilling, og det skal kuttes 35 heldøgns omsorgsplasser. Det kan du lese mer om her

Les også: Kan man sammenligne kutt i helse og investering i skole? Vi svarer på de mest stilte spørsmålene

Kommunedirektøren har fordelt reduksjonen for 2026 og økonomiplanperioden slik:

  • Fellestjenesten 1 million kroner
  • Samfunnsutvikling 1 million kroner
  • Helse og sosial 40 million kroner
  • Oppvekst og kultur 20 million kroner
  • Tekniske tjenester 5 million kroner

30. oktober skal kommunedirektøren legge frem sitt endelige budsjettforslag. 

Hva betyr nedtak på ytterligere 100 millioner kroner?

Kommunedirektøren har allerede lagt til grunn at det skal omstilles for 100 millioner kroner. Kommunestyret har bedt om at det skal omstilles for 100 millioner kroner til. Det betyr at i løpet av de neste fire årene, 2026-2029, skal driften av Alta kommune tas ned med 200 millioner kroner.

I vedtaket sto også at tjenestene fortsatt skal være meget gode, også etter omstilling på 200 millioner kroner.

Alta kommune har, og vil fortsette å ha, gode og faglig forsvarlige tjenester. Likevel vil det være umulig å omstille for 200 millioner kroner uten at det merkes. Omstillingen som skal gjennomføres vil merkes av både ansatte og innbyggere. 

Hele vedtaket fra protokollen

PS 44/25 2. kvartalsrapport 2025
 

Kommunestyrets behandling av sak 44/2025 i møte den 23.09.2025:

 

Vedtak
Kommunedirektørens forslag til prioriteringer fra kommuneplanens samfunnsdel beskrevet i budsjettdrøftingsnotatet vedtas og gjelder for budsjettåret 2026. På bakgrunn av de utfordringene som beskrives i budsjettdrøftingsnotatet ber kommunedirektøren om politiske signaler for det videre budsjettarbeidet. 

Innspill:

  • Innføre bemanningsnorm på institusjoner 
  • Mer bruk av velferdsteknologi i hele tjenesten, inkludert i hjemmene
  • Viser til kostra-gjennomgangen kommunestyret fikk i juni 25 og ber om at 
    kommunedirektøren omstiller drifta med ytterligere 100 millioner i 
    økonomiplanperioden i forhold til allerede vedtatte omstilling. Kommunestyret 
    forventer at kvaliteten i tjenestene fortsatt skal være meget gode i Alta selv etter dette.
  • Det utredes muligheter for å innføre egenandeler knyttet til aktiviteter i regi av 
    Frisklivssentralen.
  • Kommunestyret i Alta ønsker langsiktig forutsigbarhet for samarbeid med 
    Møteplassen. Det tilskuddet som er lagt inn av kommunestyret de siste årene 
    skal videreføres.
  • Strukturendringer innen skole/barnehage i Alta må fremskyndes slik at effekt av 
    omstilling kan komme så tidlig som mulig.
  • Strukturendringer innen helse og omsorg gjennomføres slik at sektoren har et nivå 
    tilpasset et kvalitativt, økonomisk, bærekraftig og forsvarlig nivå. 
  • Avdeling for samfunnsutvikling prioriteres innen de andre sektorene. 

     

Innvandrerrådet mener at kommunen må se på innvandring og integrering som en investering i
fremtidig samfunnsutvikling, ikke kun som en kostnad. Vi anbefaler derfor at kommunen
prioriterer følgende:

  • Styrk norskopplæring og språktrening, både i introduksjonsprogrammet og som
    lavterskeltilbud, for å gi barn, unge og voksne bedre muligheter til å lykkes i utdanning
    og arbeidsliv.
  • Kommunen bør aktivt bruke innvandreres kompetanse som en ressurs i sektorer med
    rekrutteringsutfordringer, som helse og omsorg, barnehager og skole. Tiltak som
    praksisplasser, kvalifiseringsprogrammer og samarbeid med næringslivet bør
    videreutvikles og kommunen må aktivt søke eksisterende prosjektmidler hos f.eks.
    IMDI og EU og lignende for å styrke kommuneøkonomien.
     
  • Innvandrerrådet anbefaler at Alta kommune gjør prosessene for etablering av nye
    bedrifter enklere og raskere. Raskere behandling av prosjekter vil skape flere
    arbeidsplasser, styrke lokal næringsutvikling og gjøre det lettere å inkludere innvandrere
    i arbeidslivet. En effektiv saksbehandling er viktig for at Alta skal være en attraktiv
    kommune for både investorer, bedriftstartere og innbyggere.
     
  • Kommunen informerer frivilligheten og private arbeidsgivere om muligheter for å søke
    ulike tilskuddsordninger som fremmer sosial inkludering og integrering.
  • Økte utfordringer i barnevernet og blant enslige mindreårige flyktninger krever
    målrettede forebyggende tiltak. Vi ber kommunen prioritere familiearbeid,
    fritidsaktiviteter og samarbeid med frivilligheten for å styrke inkludering og forebygge
    utenforskap.
  • Det er behov for økt satsing på lavterskel helse- og sosiale tilbud som f.eks.
    Møteplassen, Hjerterom, KomInn for ungdommer ol, inkludert psykisk helse, spesielt
    for flyktninger og innvandrere som har opplevd krig og traumer.
  • Tiltak innen kultur, idrett og frivillighet er viktige arenaer for integrering. Disse bør
    skjermes så langt som mulig i budsjettprosessen.
  • Kommunen bør sikre tydelig informasjon på flere språk og bruke innvandrerressurser
    aktivt i kommunikasjon med innbyggere.

     

Innvandrerrådet understreker at god integrering bidrar til å redusere langsiktige kostnader innen
sosialhjelp, helse og barnevern. Prioriteringer som fremmer inkludering, språk og arbeid er
derfor både økonomisk og samfunnsmessig lønnsomme. God integrering er ikke bare et
velferdsgode – det er også en investering som reduserer langsiktige kostnader og styrker Alta
som inkluderende samfunn.