Lek er en viktig læringsform i teater. Lek er å samhandle og forstå gjennom utfoldelse av kroppen, stemmen, sansene, følelsene og fantasien. Lek er å «å late som om» en er en annen, på et annet sted, i en annen tid og i en annen sammenheng.»
Gjennom teaterfaglige arbeids- og uttrykksformer skal elevene utvikle kompetanse i å utøve, formidle, skape, oppleve og reflektere.
Det legges stor vekt på samarbeid og trygghet i alle gruppene. Dette er fundamentet vi bygger teatertimene på.
Vi jobber i prosesser som ender opp i en forestilling hvert halvår. Eleven har faste undervisningsdager og det vil bli 1-2 øvingshelger hvert semester.
Overordnede mål:
- Utvikle uttrykksevne, formsans og ferdigheter i å agere
- Oppleve mestringsglede og positiv egenutvikling
- Utvikle evne til kritisk tenkning, empati og lagspill
- Anvende teater som kommunikasjonsmiddel
Vi jobber med å:
- Reflektere (diskutere, observere, beskrive, vurdere, respondere)
- Utøve (samarbeidsevne, konsentrasjonsevne, skuespillerteknikk, improvisere, leke)
- Formidle (presentere, kommunisere, berøre, utfordre uttrykke, begeistre)
- Skape (skape rolle, situasjon og handlingsforløp, improvisere, utforme, dramatisere)
- Oppleve (leve seg inn i, fantasere, sanse, føle, reagere)
Varighet:
60-90 minutter.
Kleskode:
Behagelig og bevegelig treningstøy, gjerne innesko og drikkeflaske
Lærer: Ann-Synnøve Bendixen