Alle kommune skal, så langt det er mulig, finansiere et merforbruk før regnskapet legges frem for revisjonen. Disse tiltakene er gjennomført for å levere et resultat i null til revisjon:

  • I budsjettet for 2023 vedtok kommunestyret å avsette 30 millioner kroner til disposisjonsfond (også kalt bufferfond). Dette er ikke gjennomført. 
  • I tillegg er budsjettert overføring til investering heller ikke gjennomført som planlagt. 
  • For å redusere merforbruket til null er disposisjonsfondet brukt for å dekke det resterende merforbruket. 

Resultatet for 2023 innebærer at Alta kommunes disposisjonsfond er svekket med 33,3 millioner kroner.

Årsakene til det negative resultatet

Hovedårsaken til resultatet i fjor er merforbruk i tjenesteområdene. Helse og sosial hadde et merforbruk på 75 millioner, oppvekst og kultur på 5,5 millioner og tekniske tjenester på 14,7 millioner. 

Fellestjenesten og Samfunnsutvikling hadde til sammen et mindreforbruk på 3,1 millioner.

Hovedforklaringen på merforbruket er økte utgifter til vikarbyrå, sosialhjelpskostnader, kjøp av institusjonsplasser og svikt i noen store inntektsposter. 

Netto driftsresultat viser minus 2,1 prosent og ligger langt unna handlingsregelen. 

– Resultatet er bekymringsfullt og vi vet allerede nå at årsaken til dette ikke er tilstrekkelig reparert i budsjettet for inneværende år, samtidig som noen kostnadsområder fortsetter å øke. Det betyr at driften må strammes inn allerede nå, sier kommunedirektør Oddvar Konst, og legger til: 
– Vi har hatt merforbruk over mange år innen enkelte områder og vi har en vei å gå for å få til en sunn kommuneøkonomi. Netto driftsresultat er den mest sentrale indikatoren på dette. Stram styring må til, og tett økonomioppfølging på alle områder må gjennomføres. Kommunen har et ansvar for lovpålagte og forsvarlige tjenester, alt dette innenfor realistiske rammer. Det er samtidig behov for å «gjøre mer, for mindre» og det blir en krevende øvelse.

Årsregnskap til politisk behandling i juni

Årsresultatet ble nettopp blitt klart og regnskapet skal nå revideres. Frem mot slutten av mars skal resultatene analyseres og årsmeldingen skal utarbeides. Kommunestyret vil få årsregnskap og årsmelding til behandling i juni.


Arbeidet med å utarbeide budsjett for 2025 og årene fremover er allerede startet. Det må gjøres betydelige endringer i tjenestetilbud og nivå på tjenester for å gjenvinne økonomiske kontroll. 

Dette betyr begrepene

Budsjett – det man BEREGNER at kommunen vil bruke av penger det neste året.

Økonomiplan – det man BEREGNER at kommunen vil bruke av penger de neste fire årene.

Regnskap - Det kommunen FAKTISK brukte av penger året før/tidligere år.

Investeringsbudsjett – Det kommunen planlegger å investere i.

Budsjettdrøftingsnotat - Kommunedirektørens vurderinger i forkant av at hans budsjettforslag legges frem. Legges frem for Kommunestyret slik at de kan komme med signaler før direktøren legger frem endelig budsjettforslag.

Kommunedirektørens budsjettforslag - Kommunedirektøren kommer hvert år med et FORSLAG til budsjett og økonomiplan. Direktøren kan bare foreslå fordi det er Kommunestyret som bestemmer. I desember samme år vedtar Kommunestyret endelig budsjett, og økonomiplan for de fire neste årene. Det er disse rammene administrasjonen og politikere skal holde seg innenfor når de jobber videre.

Demografi – Kan også beskrives som befolkningslære. Beskriver hvor stor befolkning man har, kjønns- og aldersfordeling, hvor er de bosatt i kommunen, samt fruktbarhet, dødelighet, inn- og utflytting.

Befolkningsvekst – Summen av mennesker når man legger sammen antallet fødte, døde og inn- og utflytting.

Netto og brutto – Netto beskriver det man har igjen etter alt er trukket fra, den faktiske summen man står igjen med. Brutto er den totale omsetningen før fradrag.

Økonomiske handlingsregler – Kommunestyret har vedtatt et sett med økonomiske regler som kommunen skal styres etter. Følges disse reglene har kommunen en sunn og bærekraftig økonomi. I Alta kommune har vi fire handlingsregler;

  1. Netto driftsresultat skal over tid være to prosent av brutto driftsinntekter.
  2. Disposisjonsfond skal over tid være minimum fem prosent av brutto driftsinntekter.
  3. Netto lånegjeld skal over tid ikke overstige 80 prosent av brutto driftsinntekter
  4. Egenkapitalfinansieringsgraden på investeringer skal over tid være 30 prosent av totale investeringskostnader.