1. Lovgrunnlag

§ 37 Barn med nedsatt funksjonsevne
Kommunen skal sikre at barn med nedsatt funksjonsevne får et egnet individuelt tilrettelagt barnehagetilbud. Plikten til tilrettelegging omfatter ikke tiltak som innebærer en uforholdsmessig byrde for kommunen. Ved vurderingen av om tilretteleggingen innebærer en uforholdsmessig byrde, skal det særlig legges vekt på tilretteleggingens effekt for å nedbygge funksjonshemmende barrierer, de nødvendige kostnadene ved tilretteleggingen og virksomhetens ressurser.
Kommunen fatter vedtak om tilrettelegging av barnehagetilbudet til barn med nedsatt funksjonsevne.

 

2. Rutinens mål

Rutines mål er at barn med nedsatt funksjonsevne skal få et egnet individuelt tilrettelagt barnehagetilbud etter barnehageloven § 37 
Rutinen angir hovedtrekk i oppgavedelingen mellom barnehagene og kommunen som barnehagemyndigheten 

3. Hvilke barn har rett til individuelt tilrettelagt barnehagetilbud

Retten etter barnehageloven § 37 gjelder barn med nedsatt funksjonsevne, og er ikke begrenset til bestemte diagnoser 
Med nedsatt funksjonsevne menes ifølge forarbeider «tap av eller skade på en kroppsdel eller i en av kroppens funksjoner. Dette kan for eksempel dreie seg om nedsatt bevegelses-, syns- eller hørselsfunksjon, nedsatt kognitiv funksjon, eller ulike funksjonsnedsettelser pga. allergi, hjerte- eller lungesykdommer» 
Formålet med barnehageloven § 37 er først og fremst å sørge for barn med mindre eller større funksjonsnedsettelser kan nyttiggjøre seg av barnehagetilbudet 
Tilretteleggingsplikten gjelder forholdsmessige tiltak, dvs. ikke tiltak som er en uforholdsmessig byrde for barnehagen. Ved behov for omfattende tilrettelegging vil dette gis i egnet barnehage og ikke nødvendigvis i ønsket barnehage. 

4. Hovedprinsipper for praktisk framgangsmåte og oppgavedeling

Foreldres søknad:

  • Ved søknad om barnehageplass kan foreldre melde ifra om behov for tilrettelagt barnehagetilbud. 
  • Når foreldre mener at barnet har behov for individuell tilrettelegging, drøfter foreldre dette med barnehagen
  • Hvis foreldre og barnehage mener barnet oppfyller kriteriene for vedtak etter § 37 søkes det i samarbeid med barnehagen.  
  • Foreldre vedlegger sakkyndig dokumentasjon som beskriver barnets nedsatte funksjonsevne. Sakkyndig dokumentasjon kan for eksempel være fra fastlege, spesialisthelsetjeneste, fysioterapeut eller annet

Barnehagens oppgaver:

  • Styrer må sjekke barnehagesøknad om noen har x’et av for behov for tilrettelegging.
  • Barnehagen samarbeider med foreldre ved utfylling av søknadsskjema
  • Barnehagen fyller ut skjema som beskriver hvordan tilretteleggingen kan organiseres i barnehagen. Link til søknadsskjema
  • Husk kopi av søknad til foreldrene
  • Der barnehagen vurderer at et barn har behov for individuelt tilrettelagt barnehagetilbud har barnehagen ansvar for å ta initiativ til at foreldre og barnehagen drøfter dette. Her kan Handlingsveilederen i «Se meg tidlig» være et hjelpemiddel.
  • Pedagogisk leder har hovedansvaret for alle barn på avdelinga, herunder barn med spesielle behov. Barn med spesielle behov er vanlige barnehagebarn og er en del av barnegruppa.
  • Utarbeide plan for hvordan individuell tilrettelegging skal gjennomføres, slik at barnet kan nyttiggjøre seg av barnehagetilbudet, jf. søknad og vedtak
  • Plikter å gi beskjed til kommunen dersom barnet slutter eller behovet for tiltak opphører av andre årsaker.

Alta kommune v/ barnehagemyndigheten

  • Kommunen må sjekke barnehagesystemet om noen har x’et av for behov for tilrettelegging.
  • Kommunens tilretteleggingsplikt gjelder tiltak som er nødvendige for at barn med nedsatt funksjonsevne skal kunne nyttiggjøre seg av barnehagetilbudet og for å sikre barnet et likeverdig barnehagetilbud.
  • Har vedtaksmyndighet og ansvar for å behandle og avgjøre søknader
  • Gjennom søknad og dokumentasjon og evt. drøfting i vurderingsteam skal kommunen ta stilling til om barnet har nedsatt funksjonsevne og et tilretteleggingsbehov og hvilken tilrettelegging som er egnet for at barnet skal nyttiggjøre seg barnehagetilbudet på lik linje med andre barn.
  • Ved behov kan møte/drøfting med barnehage og foreldre og evt. observasjon i barnehagen være aktuelt.
  • Barn og foreldre har rett til medvirkning i alle deler av prosessen og hensynet til barnets beste skal tillegges stor vekt, jfr. Barnekonvensjonen artikkel 3 og 12.
  • Det gjøres en vurdering av hver sak hvorvidt vedtaket er tidsbegrenset til 1 år eller gjelder for en lengre periode ut fra en individuell vurdering.
  • Forvaltningslovens prinsipper om saksforberedelse, vedtak og klage gjelder og skal ivaretas.
  • Vedtak sendes til foreldre og barnehage. Vedtaket stiles til foreldre som har klagerett på vedtaket.
  • Klager over vedtak sendes til Alta kommune - oppvekstadministrasjoen, som vurderer klagene. Hvis vedtaket ikke blir omgjort sendes klagen direkte videre til Statsforvalteren i Troms og Finnmark
  • Har veiledningsansvar ovenfor barnehagene og foreldre knyttet til den enkelte søknad og tilretteleggingen
  • Kommunen skal sette barnehagene i stand til å gi de aktuelle barna et tilrettelagt tilbud og bidrar med midler til dette basert på vedtakene.
  • Inngå avtale med private barnehager om tilrettelegging – refusjonskrav ved tildeling av ekstra bemanning (rutine under utarbeiding)
  • Kommunen kan ikke pålegge en privat barnehage å tilrettelegge tilbudet. Dersom en privat barnehage ikke ønsker å tilrettelegge barnehagetilbudet etter § 37 må kommunen tilby barnet plass i en annen barnehage.
  • Kommunen må sikre og følge opp at tilretteleggingen gjennomføres i tråd med vedtaket, gjennom kontroll av innsendt plan og evaluering minst to ganger pr. år. I tillegg kan kommunen følge opp tilretteleggingen gjennom samtaler og besøk i barnehagen.

5. Hovedprinsipper – etter årlig evaluering

Tilretteleggingen skal drøftes og evalueres i foreldresamtale minimum to ganger pr år. Dette gjøres vanligvis i foreldresamtale på høsten og våren. Barnehagen skal dokumentere evaluering, og avklare foreldres syn i forhold til fortsatt tilrettelegging. Denne avklaringen må gjøres innen utgangen av mars

Utfallet av evalueringen på våren for kommende barnehageår vil vanligvis være 3 hovedalternativer: 
a) Bedret funksjonsevne: Den helsemessige tilstanden er bedret slik at behovet for tilrettelegging er bortfalt eller at barnet fortsatt har noe behov, men at tilretteleggingen kan nedjusteres. 
b) Samme funksjonsevne/ingen endring 
c) Forverret/vesentlig endret: Her er grunnlaget for det første vedtaket endret. Det er behov for annen type tilrettelegging eller økt tilrettelegging 

Dersom behovene til barnet er vesentlig endret eller vedtaket utløper i nærmeste fremtid skal barnehagen sende evaluering og foreldrenes syn på fortsatt tilrettelegging til Alta kommune - oppvekstadministrasjonen. Barnehagemyndigheten gjør da en ny vurdering og saksbehandling. 

Det er utarbeidet et eget evalueringsskjema 

6. Barnehageplass – ved store tilretteleggingsbehov

I situasjoner hvor barnets behov utløser særlig omfattende tilrettelegging av det fysiske miljøet eller kompetansebehov, vurderes det i hvilken barnehage tilretteleggingen kan gis. Kommunen gjør dette i samarbeid med foreldre, PPT og barnehagen.