Det ér utfordrende å være forelder/foresatt. Ofte kan man føle seg rådvill og fortvilet fordi hverdagssituasjonene er utfordrende. For eksempel morgenstell, påkledning, leksegjøring, legging og måltider.

Gjennom foreldrekurs har mange familier i Alta klart å snu en begynnende negativ spiral og fått det bedre sammen. Det er du som forelder/foresatt som er nøkkelen til suksess. Når du endrer forståelsen av barnet ditt, så endres måten du møter barnet ditt på. Det magiske som skjer da, er at også barnets væremåte forandrer seg.

Meld deg på foreldrekurs her
(Dette er en uforpliktende registrering. Kursholder vil ta kontakt med deg for nærmere avklaring og informasjonssamtale).

Ett av verktøyene som tas opp i foreldrekurset og som fremmer godt samarbeid er

Den gode beskjeden

Er samarbeidet med barnet ditt blitt utfordrende? Det er du som kan endre situasjonen - ikke barnet.

Måten du som forelder gir beskjeder til dine barn, påvirker om barna vil samarbeide.


Visste du at

Når barnet følger 7 av 10 beskjeder, så er det godt nok! Ingen barn hører etter hele tiden - og det er vel heller ikke ønskelig.


Når du gir gode beskjeder er det mer sannsynlig at barna gjør som du sier. Det fremmer godt samarbeidsklima i hjemmet og barn som får positive tilbakemeldinger får økt mestringsfølelse. Økt samarbeid bedrer barns sosiale fungering og skaper bedre grunnlag for læring og sosial kontakt, både i og utenfor hjemmet.

Vi vet fra forskning at en av de vanligste utløsere til negativ atferd hos barn, er en beskjed gitt fra en voksen.

1. Start- og stoppbeskjeder

Gode beskjeder sier når, hvordan og hva som forventes av barnet.

  • En startbeskjed er en positivt ladet beskjed, som forteller hva du ønsker. For eksempel: «Demp stemmen og snakk rolig til meg, er du grei».
  • En stoppbeskjed foreller barnet hva han/hun ikke skal gjøre. For eksempel: «Ikke gjør sånn - slutt å rope».

Situasjon: Barnet legger igjen skittentøy på gulvet etter dusj. Foreldrene forventer at det legges i skittentøyskurven.

Stoppbeskjed: Ikke legg skittentøy på baderomsgulvet!
Startbeskjed: Legg skittentøy i skittentøyskurven etter du har dusjet, er du snill

Situasjon: Petter snakker stygt til broren sin. Foreldrene forventer at barna snakker til hverandre på en høflig og ordentlig måte.

Stoppbeskjed: Slutt å kalle broren din stygge ting!
Startbeskjed: Snakk høflig til din bror

Tips: Prøv å reduser antallet stopp-beskjeder og øv deg på å gi start-beskjeder. Må du gi en stoppbeskjed, så følg opp med en startbeskjed.

For eksempel: Ikke spark i ryggen på bilsetet. Hold bena dine i ro.

Det er lettere for barn å samarbeide når de vet hva vi voksne ønsker av dem. Det gjelder også å være tydelig i hvilke forventninger du som forelder har til ditt barns oppførsel.


Visste du at

Det tar cirka 10 sekunder for et barn å prossesere en beskjed. Det vil si å forstå og bearbeide informasjonen før de kan følge den opp og gjøre som du har bedt om.


 

Eksempler på beskjeder som hemmer og fremmer samarbeid

Beskjeder som hemmer samarbeid Beskjeder som fremmer samarbeid
Har du enda ikke kommet i gang med leksene? Du må begynne med leksene dine nå
Hvor mange ganger må jeg fortelle deg at rommet ditt ser forferdelig ut? Rydd rommet ditt nå, er du snill
Kunne du ha ryddet klærne dine på plass? Legg klærne dine på plass i klesskapet nå
KAri! (roper fra kjøkkenet). Se å få plukket opp skoene og klærne du har slengt i gangen - NÅ! Sett skoene på skohylla og heng jakken på knaggen nå, er du grei
Det er middag! Kan du ikke bare høre etter og gjøre som jeg sier, for en gangs skyld! Kom å sett deg ved middagsbordet nå, er du snill
Slutt å rope! Bruk innestemme, vær så snill
Hvorfor har du slengt sekken din midt på gulvet i gangen? Legg skolesekken din på rommet ditt nå
Ikke snakk stygt. Det er ikke lov å banne her i huset Snakk fint til meg, er du snill

 

2. Dette kjennetegner gode beskjeder

  • velg riktig tidspunkt (hva er barnet opptatt med, er det viktig å gi beskjeden akkurat nå?)
  • forbered barnet - gi forvarsel («Om fem minutter». «Når du har spilt ferdig»)
  • vær rolig og kontroller eventuelle negative følelser (pust dypt tre ganger før du gir beskjeden)
  • vær fysisk nær - en armlengdes avstand er fint
  • møt barnet i øyehøyde og få blikkontakt
  • bruk barnets navn med en vennlig stemme
  • koble deg på barnet. («Jeg ser at du sitter og koser deg med spilling nå»)
  • vær så konkret som mulig («Nå vil jeg at du setter deg ved matbordet»)
  • vær vennlig, men bestemt
  • vær tydelig og bruk enkle ord
  • følg opp beskjeden inntil barnet gjennomfører (tell til ti inni deg og gi samme type besjed)
  • unngå argumentering (diskusjon øker muligheten for at barnet ikke etterkommer beskjeden)
  • gi en beskjed om gangen
  • unngå spørsmål - en god beskjed er et utsagt og ikke et spørsmål
  • følg opp med ros («så fint at du gjorde det jeg ba deg om»)

3. Feller å gå i når man gir en beskjed

  • i forbifarten (du gir en beskjed akkurat i det du passerer barnet)
  • for mange ord (« nå som du er ferdig må du..fordi..og ikke glem..»)
  • kjefting («du gjør aldri som du skal, nå er jeg lei»)
  • uklart («kanskje du burde begynne og tenke på å avslutte...»)
  • fiendtlig/sarkastisk («kaller du dette rydding?»)
  • spørsmål (« kommer du til middagsbordet nå?»)
  • depressiv/trist («jeg blir så lei meg, alt jeg vil er at du...»)
  • være langt unna (står ved trappen og roper i kjelleren)
  • trusler («hvis du ikke kommer nå, så kan du bare glemme...»)
  • bedende («kan du ikke være så snill og gjøre som jeg sier»)
  • gi stoppbeskjed (slutt, ikke, kutt ut)

4. Vær tålmodig

Barns evne til å lære seg å samarbeide utvikles langsomt og over tid. Vær tålmodig både med barnet og deg selv. Endring krever at du som forelder er bevisst på hvordan du snakker og kommuniserer. 

Det er du, som forelder, som er barnets viktigste lærere!


visste du at

å bli bevisst på måten du gir beskjeder er første steg på veien. Ros deg selv hver gang du klarer å gi en god beskjed


Alle foreldre gir av og til mindre gode beskjed - det er helt normalt.

Når du er bevisst og tenker over hvordan du gir beskjedene dine, så endres gradvis måten du opptrer på. Etter hvert vil du få flere og flere beskjeder som fremmer samarbeid.

Den gode beskjeden er en av flere verktøy som brukes i vårt foreldrekurs. Er du nysgjerrig på kurset og vil vite mer, så kan du melde deg til en uforpliktende prat med våre kursholdere.

Her melder du deg på