God kommunikasjon bygger tillit og engasjement i befolkningen og vi vil engasjere innbyggerne i utviklingen av kommunen vår. Det er viktig at innbyggerne har relevant og korrekt informasjon, og muligheter for å påvirke løsninger og avklare forventninger. Med denne strategien ønsker vi å sette innbyggeren og brukeren i sentrum. 

Les hele kommunikasjonsstrategien her


Alta kommune er i vekst og har over 21.000 innbyggere. Vi har totalt sett en ung befolkning, noe som setter sitt preg på altasamfunnet. Med den digitale utviklingen er det også endrede forventninger til kommunen. Fremtiden skal bygges sammen med innbyggerne og de stiller krav til hvordan kommunen kommuniserer. 

Strategien omfatter hele kommuneorganisasjonen. De viktigste møtene er mellom kommunens medarbeidere og innbyggerne. God intern informasjon er derfor en sentral del av kommunens kommunikasjonsstrategi.
Viktigst av alt er at innbyggere og ansatte har tillit til kommunen og opplever informasjonen vår som relevant, enhetlig og forståelig.

 

Retning i kommunikasjonsarbeidet

Alta kommunes tre verdier: Åpenhet, trygghet og respekt, sammen med kommunens Smartby-visjon og kommuneplanens samfunnsdel «Alta vil» gir retning i kommunikasjonsarbeidet. 

Kommunikasjonsstrategien for Alta kommune ble vedtatt av kommunestyret 15. november 2022