Barna får være med på hele prosessen – fra jord til mat som vi lager og til slutt spiser. De planter, vanner, følger med på veksten, og til slutt høster og tilbereder maten. Dette gir dem verdifull innsikt i hvor maten kommer fra, og skaper stolthet og mestringsfølelse.
Innhøstingen er tett knyttet til Rammeplanen for barnehagen, og berører flere fagområder:
- Natur, miljø og teknologi: Barna utforsker naturen og lærer om sammenhenger i økosystemet.
- Kropp, bevegelse, mat og helse: De er fysisk aktive og får erfaring med sunn mat og hvordan den blir til.
- Kommunikasjon, språk og tekst: Gjennom samtaler og felles opplevelser utvikler barna språk og begreper knyttet til natur og mat.
Barna fikk kjenne på jord, lukte på ferske grønnsaker og oppleve gleden ved å lage og smake på maten de selv har høstet. Det ble mange gode samtaler om hva som vokser i jorda, hvordan vi tar vare på plantene, og hva vi kan lage av det vi finner.
Innhøstingen er ikke bare en aktivitet – det er en helhetlig opplevelse som gir barna kunnskap, glede og respekt for naturen. Og kanskje smaker gulrøttene ekstra godt når man har dratt dem opp selv?