I sak 102/2024 vedtok kommunestyret i Alta kommune å endre punktene i gebyrregulativet som gjaldt fastsettelse og regulering av festeavgift for bolig. Vedtaket utløste krav på tilbakebetaling av festeavgift til festere som har betalt inn for mye festeavgift de siste 13 årene, regnet fra 1. januar 2025.
Her kan du lese mer om de vedtatte endringene
Vi har tidligere opplyst om at vi vil prioritere refusjon av festeavgift til nåværende festere. Det betyr at nåværende festere ikke trengte å fremme krav til kommunen om tilbakebetaling av festeavgift, og kommunen foretok refusjon av eget tiltak. Arbeid med refusjon til nåværende festere er nå godt i gang, og kommunen har til nå foretatt refusjon av festeavgift til 300 festere. Den totale mengden aktive festekontrakter for bolig utgjør om lag 500 kontrakter.
Flere av festeeiendommene har fått ny eier i løpet av de siste 13 årene. Tidligere eiere har i henhold til kommunestyrets vedtak krav om å få refusjon av for mye innbetalt festeavgift.
Hvis du har hatt festekontrakt med Alta kommune i løpet av de siste 13 årene, men ikke lenger har festeforhold med kommunen, kan du fremme krav om refusjon av for mye innbetalt festeavgift. Kravet må fremsettes innen 1. januar 2026, i henhold til reglene i foreldelsesloven § 10 nr. 1. Hvis kravet blir fremsatt etter denne datoen, vil det bli ansett som foreldet, og muligheten for å få refundert for mye innbetalt festeavgift vil gå tapt.