Lørdag 25. og søndag 26. februar arrangerte Tverrelvdalen idrettslag Arctic Alta for tredje gang. Målet er å skape et vinterarrangement, både for de som kun ønsker å gjennomføre den 42 kilometer lange utfordringen i en av norges fineste skiløyper i vårt nærområde, men også for de som ønsker å utfordre eliten.

Du kan se bildeserie fra helgen nederst i artikkelen

Bak Arctic Alta består styret av Helene Andersen Granshagen, Bente Opgård, Geir Roger Bakken, Vidar Hågensen, Petter Eliassen og Kolbjørn Suhr Opgård.

Den 42 kilometer lange løypa starter ved Bul-huset i Bossekop, videre strekker den seg først til Eiby og krysser Eibyelven, og senere Altaelven. Deretter går løypen gjennom Bollo og Tverrelvdalen før målgang ved Kaiskuru Skistadion.

For de som hadde lyst på en kortere distanse var det også mulighet å starte fra Detsika (20 km) eller Tverrelvdalen (12 km) med samme målgang som hoved-distansen. Samt en stafettvariant hvor hele løypen er delt opp i 4 (fire) like lange etapper.

Med omtrent 300 deltakere totalt gjennom helgen er arrangørene svært fornøyd, og ikke minst for de omlag 90 frivillige som gjorde arrangementet mulig.

Kolbjørn Suhr Opgård
Kolbjørn Suhr Opgård i Arctic Alta. Fotograf Anders Abrahamsen

Frivillig innsats for å få til arrangementet

Alta kommunes Folkehelsekoordinator, Gjermund Pleym Wik, tok en prat med Kolbjørn Suhr Opgård som er løypeansvarlig for Arctic Alta, arrangementet som hadde 300 påmeldte og favner om både skirenn og fatbike ritt. Han er 27 år gammel og jobber til daglig som ingeniør hos Multiconsult. Han erkjenner å være over middels interessert i langrenn og det er nok hovedgrunnen til at han har meldt seg og fått ansvaret for løypene etter hvert gjennom Tverrelvdalen idrettslag.

– Artic Alta starter med tråkking av grunnlaget i løypene så snart føret tillater kjøring med snøskuter, helt til det er nok snø at Alta kommune kan komme med sine tråkkemaskiner sier Opgård.

Da dette arrangementet tok til i 2020 var Tverrelvdalen idrettslag kun teknisk arranger ettersom bedriftsidretten tok hovedansvaret. Men deretter overtok det lokale idrettslaget oppgaven. Selv med to års pandemi har de likevel fått gjennomført rittene 3 år totalt med årets løp.

– Hvor mange frivillige trenger du for å arrangere dette?

– Det stod rundt 90 navn på listene – så det utgjør en god del mannskaper. Mange stilte til og med opp både lørdag og søndag da det er mange oppgaver som må bemannes. For eksempel er løypekjøring en ting, men kafèene trenger bemanning og ikke minst tre stykk på hvert sjekkpunkt. Og de har vi jo fem av – så bare der trengs det 15 stykker. Utover det skal løypene både skiltes og merkes, noen ganger også rydde skog. Ved start og i målområdet trengs det også folk, ikke minst der løypene krysser vei – av trafikksikkerhetshensyn må det være nok folk her – og disse kreves det også spesielt kurs for – som gjør disse enda mer utfordrende å finne.

– Det koster timeverk å ha folk i sving, er det mange økonomiske utgifter også?

– Det går omlag 2-3 hundretusener for å få finansiert alt, ikke minst til bensin til snøscootere, premiepenger, deltakerpremie, markedsføring, medieproduksjon, kaffe, mat og drikke, samt diverse mindre kostnader. I fjor fikk vi støtte fra Samfunnsløftet og Æventyr er vår hovedsponsor. Fra Ski Doo har vi fått låne en snøscooter til løypekjøring – som kommer veldig godt med – i tillegg til Tverrelvdalen idrettslag sin egen scooter som er sponset av Ski-doo senteret. Det er også 5 andre bedrifter som støtter sjekkpunktene.

Det kreves et godt tidtakingsutstyr som har en kostnad på cirka 60 000 kroner. Arctic Alta har investert i eget utstyr, men denne gangen hadde de fem stykk i sving i løypene og måtte låne. Det er en avtale mellom skiidrettslagene om å låne hverandre tidtakingsutstyr der et av settene lånes fra Hammerfest.

– I år anskaffet vi en skikkelig målportal, oppblåsbar, men vi skulle gjerne hatt en startportal også. Og ikke minst skikkelige startnummer, en slik vest med nummer du tar på deg. Nå har vi kjørt rimeligere løsning med en pappskive og knappenåler som folk har på brystet. Arctic Alta har nå lyst til å lage en god promoteringsfilm som kan reklamere for rittet på forhånd, og det ser ut til at vi har landet en avtale med firma som skal lage denne for neste år.

– Når starter dere å planlegge neste ritt?

– Allerede neste uke skal vi ha evalueringsmøte, og det legger jo litt premisser for neste renn. Til høsten arrangerer vi også et terrengløp, så det er jevn aktivitet i gruppa nesten hele året.

Får gode tilbakemeldinger

– Hva er kapasiteten om det skulle komme mange flere og melde seg på?

– Vi har kapasitet til å doble antallet deltakere, og kommer det mer enn det er det bare å lage et større startområde og gjøre eventuelt bredere spor. Får vi 1 000 påmeldte så skal vi nok klare å få plass til alle da også.

– Hvorfor gjør dere egentlig dette?

– Si det, det lurte jeg kraftig på en stund i år, når det er stress og telefonen går varm rett før start. Men så, når selve dagen kommer og ting går unna er det bare gøy. Mange deltakere kommer innom og takker oss for at vi gjør dette. De setter seg treningsmål for å kunne være i aktivitet og kan liksom ikke få rost oss nok for arbeidet vi legger ned. Tankene om slit og stress kommer helt i bakgrunnen, det er så verdt det – som sagt også når man selv er interessert i sport. Det er dessverre litt for høy terskel for veldig mange å delta på et slik arrangement, vi ønsker å senke den terskelen og har derfor en trimklasse hvor du går uten tidtaking og kan starte inntil 2 timer før hovedfeltet, i tillegg til de littt kortere distansene (20 og 12 km).

Alta kommune er stolt over slike arrangementer som engasjerer våre innbyggere og bidrar til bolyst.