Prosjekt blodberedskap tar nye steg og i Alta er vi nå klare til å tappe nødblod. Alta og Berlevåg er sertifisert, mens Svalbard, Vadsø og Honningsvåg står for tur.

I 2022 søkte vi etter blodgivere og nå har vi 22 personer, som er kommet gjennom nåløyet og er klare til å gi nødblod.

Helse Nord har fått i oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet å prøve ut prosjekt blodberedskap i Finnmark. Det er utgangspunktet for prosjektet.

Viktig informasjon

13 av 22 nødblodgivere var med på møtet, der de fikk informasjon om

• Hva er en vandrende blodbank?
  • Alta ble sertifisert 30/9 22. I dag «åpner» vi den vandrende blodbanken.
  • Litt om ulike grunner til å trenge nødblod .
  • Øvelser fremover.
  • Hva de skal gjøre når alarmen går.
  • Litt om det å gi blod.
  • Halvårlig kontroll (blodprøver og intervju).

Her kan du lese mer om prosjekt blodberedskap

Nasjonale og internasjonale retningslinjer anbefaler tidlig blodoverføring i behandling av pasienter med livstruende blødning. Målet å få på plass en lokal blodberedskap for befolkningen i hele landet, i kommuner langt fra nærmeste sykehus.

15. februar 2023 var det informasjonsmøte for alle nødblodgiverne i prosjekt blodberedskap
Nyttig informasjon om veien videre for våre nødblodgivere. ©Alta kommune

Fem fakta om nødblodgiverne

• Gjennomsnittsalder på 42 år