A A A

Vær aktiv selv om du er mer hjemme

Barn på sykkel Alta

Vi anbefaler at folk holder seg i bevegelse til tross for at de ikke må på jobb eller skole.

Det meldes at barn, unge og voksne er mindre fysisk aktive enn før Corona perioden. Det er ikke unaturlig, da mange fikk sin daglige fysiske aktivitet ved å gå eller sykle til og fra skole og jobb. For å komme i takt med de minimumsanbefalingene som gjelder må vi derfor kompensere hverdagstransporten med annen aktivitet.

Det er kjent for de fleste at voksne minimum bør være i aktivitet ca 30 minutter daglig (150 minutter pr uke). Ideelt er det å komme opp mot en time. For barn og unge er det dobbelt så mye. 150 minutter gjelder moderat aktivitet, det kan halveres dersom aktiviteten er høy (75 minutter). Spørsmålet er: Når er vi aktive nok til at dagens timeglass har begynt å renne? Hvor mye er moderat - og hvor mye er høy aktivitet? 

Lett aktivitet tilsvarer vanlig gange som gir normal pust - om man bruker gåing som måleenhet. Moderat aktiv er du når du går så fort at du puster fortere enn normalt. Rask gange er typisk for de fleste. Høy intensitet tilsvarer aktivitet som gir deg mye raskere pust enn vanlig - nærmere bestemt løping. 

Men du kan fint finne andre hverdagsaktivitteter som fører deg over terskelen for moderat aktivitet - kjappere enn mange tror. En professor fra Agder universitet festet måleverktøy på sin egen kropp og lurte på om det å bake brød kunne være tilstrekkelig. Her kom han over terskelen i det han begynte å finne frem de redskapene han trengte fra kjøkkenskapene, som bolle, mel, sleiv - og så videre. Så når han da faktisk eltet deigen for hånd var dette klart innenfor.  Han klarte faktisk ved veldig intensiv elting å komme over terskelen for høy aktivitet også - selv om det vil være noe overivrig for vanlige folk.

Det å stå på et kjøkken, bøye seg ned i stekeovner, ta ut av oppvaskmaskinen, støvsuge i huset, legge tøy i vaskemaskin, henge til tørk, moppe gulv - alt dette er innendørs aktiviteter som går inn i ditt personlige "timeglass". Utendørs kan du ta spaden frem for å hjelpe vinteren vekk fra hagen, skifte dekk på en bil, vaske sykler til vårsesongen, osv. 

I Alta har vi enda Vinterperler hengende ute til 1 mai. Disse kan man fint nå med både sykkel og ski. (Sjekk Perletur.no) Da har man en turaktivitet med målpunkter underveis. Det er flotte gåforhold utendørs for tiden med så godt som bare og tørre veier overalt. Å samtidig få frisk luft, skifte av omgivelser og kanksje ta turen med en i samme familie gir også sosial berikelse. Når vi følger smittevernreglene er det heller ikke noe problem å legge turen innom en kafe, en butikk eller andre fornufitge mål underveis. Sykle til jobben kampanjen starter også fra 19 mai, men allerede nå har de en hjemmefra kamapnje alle i Alta gratis kan delta på. Ved å registrere seg er man med i ukentlige trekninger av premier. https://www.sykletiljobben.no/p/52092/hjem

Er vi forvist til hjemmeskole eller kontor - bør det være obligatorisk daglig å lage seg minst en daglig aktivitet. Forslagene over er helt gratis. Fysisk aktivitet er balsam for den fantastiske kroppen vi har fått tildelt. Tar vi godt vare på den blir den mer motstandsdyktig. Både fysisk og psykisk. I tiden fremover trenger vi at kroppen vår stiller på sitt sterkeste. 

 

Gjermund Abrahamsen Wik

Folkehelsekoordinator

Alta kommune

Skjema