A A A

Utslippstillatelse - søknad

  • Lover og forskrifter

    Serviceerklæring

    "Vi lover"

    Alta kommune, avdeling Kommunalteknikk, behandler søknader fortløpende som de kommer inn. Dersom søker leverer inn en fullstendig søknad om utslippstillatelse, så skal søknaden være behandlet i løpet av seks uker. Dersom det blir levert inn mangelfull søknad om utslippstillatelse skal det gis beskjed til søker før seks uker er gått, og snarest mulig.

    ___

    Se forurensningsloven § 22 krav til utførelse av avløpsanlegg og forurensningsforskriften kapittel 12 Krav til utslipp av sanitært avløpsvann fra bolighus, hytter og lignende 

    Lover

    Forurensningsloven
    Forvaltningsloven

    Forskrifter

    Forurensningsforskriften

    ___
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Kommunen gir veiledning om vilkår, forundersøkelser og hvordan du skal søke om utslippstillatelse. Skriftlig søknad skal blant annet inneholde følgende opplysninger:

    • dokumentasjon på hvordan utslipp skal etableres og drives
    • om utslippet skal etableres og drives i samsvar med kravene i forurensningsforskriften kap. 12 eller om det søkes om fritak for kravene
    • plassering av avløpsanlegg og utslippssted på kart
    • interesser som antas å bli berørt av etableringen, slik som drikkevann

    Parter og andre som kan bli særlig berørt av saken skal varsles om innholdet i søknaden. Kopi av varselet sendes kommunen. Eventuelle uttalelser skal vedlegges søknaden.

    Skjema

  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    Kommunen kan under søknadsbehandlingen fastsette krav som avviker fra forskriftens kap. 12 eller nekte etableringen av utslipp. Når kommunen avgjør om det skal fastsettes andre krav, skal det legges vekt på forurensningsmessige ulemper sammenholdt med de fordeler og ulemper som tiltaket for øvrig vil medføre.

    Saksbehandlingstid

    Fullstendig søknad om utslippstillatelse som er i overensstemmelse med kravene i forskriftens kap. 12 skal avgjøres av kommunen innen seks uker. Dersom kommunen ikke har avgjort saken innen fristens utløp, regnes tillatelse som gitt så fremt det ikke er noen grunn til å tro at noen part vil være misfornøyd med dette. Fullstendig søknad med krav som avviker fra forskriften, skal avgjøres så snart som mulig.

    Klagemulighet

    Du kan klage på vedtaket innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Klagen sender du til den instansen som har fattet vedtaket. I klagen skal du angi hva du ønsker endret i vedtaket og begrunne dette. Kommunen vil kunne gi deg veiledning. Klageinstans er kommunens egen klagenemnd. Før klagen sendes dit, skal den instansen i kommunen som fattet vedtaket, vurdere om det er grunn til endre det. Opprettholder kommunen vedtaket, vil saken bli sendt til klagenemnda.

  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:Servicesenteret
    Telefon:78455000
    Epost:servicesenteret@alta.kommune.no
    Postadresse:Postboks 1403 9506 ALTA
    Besøksadresse:Rådhuset Sandfallveien 1 9510 ALTA
  • Andre opplysninger
    Gyldig til
    2016-12-31