A A A

Tekniske hjelpemidler - utlån

  • Lover og forskrifter

    Dette er en lovpålagt tjeneste. Se 

    Folketrygdloven kap. 10 
    Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 og § 3-2 
    Forskrift om habilitering og rehabilitering § 9 og § 22

    Lover

    Folketrygdloven
    Forvaltningsloven
    Helse- og omsorgstjenesteloven

    Forskrifter

    Forskrift om habilitering og rehabilitering

    Forskrift om hjelpemiddelsentralene

    ___
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    1. Korttidslån: Ingen saksbehandling. Hjelpemidlene kan hentes hos Aksis. Kommunens lager består av enkle hjelpemidler, samt rullestoler. Ta kontakt for mer informasjon.

    2.Varig behov: Du kan selv søke på tekniske hjelpemidler, eller be om bistand fra helsepersonell som kjenner saken din. Søknadsskjema får du på rehabiliteringsavdelingen eller på internettsidene til NAV, under "skjemaer og søknader"- "hjelpemidler"

    Ergoterapeutene ved rehabiliteringsavdelingen har spesielt ansvar for manuelle og elektriske rullestoler. Henvisning for bistand fra ergoterapeut rettes til rehabiliteringsavdelingen.

    Opplæring og tilpassing i bruk av hjelpemidlene avhenger av type hjelpemiddel og hvem som har søkt. Montering og enkle reparasjonerutføres av kommunens teknikere. I påvente av hjelpemidler for varig utlån fra HMS, er det mulig å låne hjelpemidler fra det lokale lageret på Aksis. Forutsatt at dette fins på lager.

  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    1. Korttidslån: ingen saksbehandlingstid. Hjelpemidler som fins på lager utleveres umiddelbart. Innkjøp av nye hjelpemidler foretas ikke i enkeltsaker.

    2. Ved behov for kartlegging eller hjemmebesøk i forhold til tekniske hjelpemidler, kan du henvende deg til ergoterapeut eller annet helsepersonell som kjenner saken din. For tildeling av hjelpemidler ved varig behov er det NAV som fatter vedtak på bakgrunn av søknad.

    Klagemulighet

    Klage på vedtak fra NAV hjelpemiddelsentral: Du kan klage på vedtaket om tekniske hjelpemidler til varig bruk. Klage skrives på eget skjema og sendes instansen som har fattet vedtaket. I klagen skal du angi hva du ønsker endret og begrunne dette. Før klagen sendes kan den instans i kommunen som var behjelpelig med begrunnelsen for søknaden, vurdere om det er grunn til å endre den. Saksgang fremkommer i avslaget NAV har sendt ut.

  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:Mestring og rehabilitering
    Telefon:78455510
    Epost:postre@alta.kommune.no
    Postadresse:Postboks 1383, 9506 Alta
    Besøksadresse:Alta helsesenter

    Kontaktpersoner

    Navn:Tom Erling Henriksen
    Tittel:Leder
    Epost:karin.holm@alta.kommune.no
  • Andre opplysninger
    Gyldig til
    2016-12-31