Formannskapet får månedlige økonomirapporter

For å følge utviklingen tettere gjennom året får formannskapet nå månedlige rapporter om sentrale økonomiske nøkkeltall. Rapportene skal gi politikerne bedre innsikt i utviklingen og er ikke ment som en full økonomirapport hver måned.

portrett

Kommunedirektør Oddvar Konst

Kommunestyret har tidligere bedt om hyppigere rapportering på økonomi. Som følge av dette fikk formannskapet denne uken presentert den første av de månedlige rapportene.

Rapportene skal gi et løpende bilde av utviklingen i sykefravær, lønnskostnader, vikarbruk og overtid. Samtidig understreket kommunedirektøren at enkeltmålinger og enkeltmåneder må tolkes med varsomhet.

– Det er ikke en indikasjon på at situasjonen har endret seg. Vi har lagt fram viktige nøkkeltall for formannskapet, og vi følger utviklingen nøye, sa kommunedirektør Oddvar Konst.

Økonomien svinger gjennom året

Kommunen rapporterer allerede økonomi gjennom kvartals- og tertialrapporter, i tillegg til årsregnskap og budsjettbehandling. De månedlige rapportene skal ikke erstatte disse, men gi politikerne mulighet til å følge utviklingen tettere mellom de større rapporteringene.

Mange av nøkkeltallene kommunen følger varierer naturlig gjennom året. Sykefravær, vikarbruk, overtid og lønnskostnader påvirkes av blant annet sesongvariasjoner, ferieavvikling og andre forhold som gjør at tallene kan svinge fra måned til måned.

Derfor er det utviklingen over tid som er viktigst når kommunen vurderer den økonomiske situasjonen.

Her finner du årsrapporter, budsjettdokumenter, kvartalsrapporter med mer

Ønsker mer informasjon om hva som påvirker økonomien

Under behandlingen av saken kom formannskapets medlemmer med innspill til innholdet i framtidige rapporter.

Blant annet ba de om informasjon dersom det er større saker og forhold som påvirker kommunens økonomi, slik at politikerne får et bredere grunnlag for å forstå utviklingen og komme med innspill underveis.

Formannskapet ønsket også mer informasjon om kommunens arbeid med sykefravær. Kommunedirektøren orienterte om at kommunen arbeider systematisk med forebygging, arbeidsmiljø, ledelse og oppfølging av sykmeldte gjennom blant annet arbeidsgiverstrategien og egne sykefraværstiltak.

Formannskapet ba administrasjonen komme tilbake med en egen orientering om dette arbeidet 1. juli.

Skal bidra til bedre innsikt

Målet med de månedlige rapportene er å gi politikerne et bedre grunnlag til å følge utviklingen gjennom året og bidra til økt forståelse for hvilke faktorer som påvirker kommuneøkonomien.

De større økonomirapportene vil fortsatt være hovedgrunnlaget for vurdering av den samlede økonomiske situasjonen og eventuelle behov for tiltak.

Sist oppdatert

PC, teams, møte

De månedlige økonomirapportene til formannskapet skal hovedsaklig foregå på Teams

Hvorfor følger vi sykefraværet?

Sykefravær påvirker både tjenestene kommunen leverer og kommuneøkonomien. Når ansatte er borte over tid, kan det føre til behov for vikarer, overtid eller omfordeling av oppgaver. Derfor er sykefravær et viktig nøkkeltall som følges gjennom hele året.

Samtidig er sykefravær mer enn et økonomisk spørsmål. Det sier også noe om arbeidsmiljø, helse og trivsel på arbeidsplassen. Ved å følge utviklingen over tid kan kommunen sette inn tiltak og arbeide målrettet for å forebygge fravær og støtte ansatte som trenger oppfølging.

Fant du det du var på jakt etter?