Etter 24 år i Alta kommune vet han hva som skaper et godt arbeidsmiljø
Gjennom 24 år har hovedverneombud Nils Arne Skum jobbet med saker som påvirker arbeidshverdagen til ansatte i Alta kommune. Her forteller han om arbeidet og sakene som har gjort størst inntrykk.
%20nils%20arne.jpg)
Nils Arne Skum har jobbet for de ansattes helse, miljø og sikkerhet i mange år. Sakene har vært mange, men han har et par saker han husker ekstra godt.
Siden 2002 har Nils Arne Skum vært en viktig stemme for ansatte i Alta kommune. Som hovedverneombud har han vært med på å behandle saker som påvirker arbeidshverdagen til flere tusen ansatte – fra fysisk arbeidsmiljø og sikkerhet til helse, trivsel og nærvær.
Trening i arbeidstiden – en sak mange husker
I Alta kommune er samarbeid mellom ansatte, ledere og tillitsvalgte en viktig del av arbeidsmiljøarbeidet. Gjennom Arbeidsmiljøutvalget (AMU) behandles saker som skal bidra til trygge, inkluderende og gode arbeidsforhold.
Når Nils Arne blir bedt om å trekke fram én sak han husker særlig godt fra sine år i AMU, går tankene tilbake til behandlingen av saken om én time trening i arbeidstiden.
– Det ble en heftig diskusjon, og vi måtte ha et eget gruppemøte underveis i AMU-møtet, forteller han.
– Resultatet ble at vi fikk trening i arbeidstiden, men med forutsetning om at det avklares med leder og gjennomføres i felleskap med kollegaer.

AMU, samlet i april 2026.
Hva er egentlig AMU?
Arbeidsmiljøutvalget (AMU) er et lovpålagt samarbeidsorgan der representanter for ansatte og arbeidsgiver møtes for å drøfte og behandle saker som gjelder arbeidsmiljø, helse, sikkerhet og trivsel. AMU skal sikre medvirkning fra ansatte i viktige spørsmål, og bidra til trygge, gode og inkluderende arbeidsforhold.
AMU møtes fire ganger i året, og behandlet 36 saker i 2025. Sakene spenner vidt, men fellesnevneren er at de alle handler om arbeidsmiljø i en eller annen form.
Resultatet av den heftige diskisjonen ble en ordning som fortsatt skal bidra til mer aktivitet, bedre helse og sterkere fellesskap blant ansatte.
For Nils Arne handler mange av de viktigste sakene nettopp om det – hvordan kommunen kan skape arbeidsplasser der ansatte trives, føler seg trygge og opplever støtte i arbeidshverdagen.
Derfor er han også tydelig på hvilken sak som har hatt størst betydning gjennom årene.
Den viktigste saken
– Det må være arbeidsgiverstrategien. Den kommer vi ikke utenom, sier han og fortsetter:
– Den sier noe om hvilke forventninger arbeidsgiver har til ledere, og hvilke rettigheter og plikter ansatte har.
Alle ansatte har mulighet til å løfte saker til AMU.
– Ansatte kan fremme saker via meg som hovedverneombud eller gjennom tillitsvalgte, avklarer han.
Sist oppdatert
