A A A

Hjelp til å slutte å røyke/ snuse?

Røykeslutt

Røykeslutt.jpg

Foto: Rebecca Ravneberg/ Helsedirektoratet

Vil du ha hjelp til å slutte å røyke og snuse?

 

Mange som vil slutte med tobakksprodukter setter ofte startstreken som et nyttårsforsett. For størst mulighet til å lykkes bør man få veiledning, eventuelt kan man også bruke legemidler til røykeavvenning. Vi ønsker her kun å liste opp en samling av ulike veiledere og steder med mer informasjon – som du kan lese videre på selv.

Gratis verktøy – som også følger deg opp via sms og e-post.

  • Facebooksiden Slutta

    Her får du linker og nyheter innen hjelp til å kutte ut tobakksvarene.

  • Sluttaappen. Et eget program til mobiltelefonen din som blir en personlig hjelper og motivator. Den summerer ogås opp hvor mye penger du har klart å spare, samt holder oversikt over giftstoffer du har skånet kroppen din for. Linken tar deg til android versjonene, her følger også i-phoneversjonen. Bruker du windows – trykker du her.

  • Røyketelefonen – 800 400 85. Dette er en gratistjeneste og kan brukes både til tale og chatting. Her kan du få inntil 12 gratis oppfølgingssamtaler, mellom kl 10-18.

  • For den som ønsker ytterligere støtte kan det brukes ulike legemidler i tillegg. Nikotinlegemidler fåes kjøpt på apotek og er ikke reseptbelagt. Dette er tyggegummi, røykeplaster o.l. Andre midler kan fåes ved henvisning fra lege.

 

10 gode grunner til å slutte nå: (Fra røykesluttsiden)

  • Du får friskere hud, og slipper å bli rynkete og grå på grunn av røykingen. Risikoen for kviser er mindre.
  • Du sparer mange penger, som du kan bruke på andre ting.
  • Risikoen for helseskader blir gradvis mindre og mindre. Mens annenhver dagligrøyker dør pga. sin røyking, vil du som ikke-røyker øke sjansene for å leve 10 år lengre og slippe å få ødelagt de siste årene dine som følge av røykingens skadevirkninger.
  • Du minsker risikoen betydelig for å få kreft. 33 % av alle krefttilfeller skyldes røyking, og 90 prosent av alle lungekrefttilfeller skyldes røyking.
  • Maten smaker bedre. Få dager etter røykeslutt får du smaks- og luktesans tilbake.
  • Det lukter ikke lenger røyk av deg, kjenn på den gode følelsen etterhvert.
  • Du får bedre kondisjon. Kullosen forsvinner ut av blodet to døgn etter røykeslutt.
  • Røykhosten forsvinner, og pusten blir bedre.
  • Du er mindre syk. 4 uker etter røykeslutt er lungene bedre i stand til å bekjempe infeksjoner.
  • Du får bedre helse. Risikoen for hjerte- og karsykdommer reduseres. 5 år etter røykeslutt er risikoen like liten som hos en ikke-røyker.
  • Jo yngre du er når du begynner å røyke, jo større risiko er det for at du blir syk av det senere i livet.

 

Skjema