A A A
  • Lover og forskrifter
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Oppføring av gjeterhytter faller inn under meldepliktsbestemmelsen i PBL § 81 siste ledd, slik at de samme regler om melding til kommunen som gjelder for husvær til seterbruk og skogshusvær også omfatter gjeterhytter i reindrift. Dette er presisert i endring av 13.12.99 i forskrift av 22.01.97 nr. 34 fra Kommunal- og regionaldepartementet om saksbehandling og kontroll i byggesaker (SAK), jf. SAK § 2 nr.1.

    Tiltaket kan utføres tre uker etter at meldingen er mottatt av kommunen, jf. § 81 andre ledd. Når særlige grunner foreligger kan kommunen forlenge fristen med ytterligere tre uker. I saker om melding gjelder ikke PBL sitt regelverk om saksbehandling mv., men tiltakshaver kan kreve at kommunen behandler saken som søknad.

  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    Regler for saksbehandlingen er internt fastlagt av reindriftssjefen. Behandlingen vil samtidig måtte foregå etter bestemmelser og saksbehandlings-rutiner for byggesaker etter plan- og bygningsloven ( PBL).

    Saksbehandlingstid

    Saksbehandlingen på søknader om oppføring av gjeterhytter og gjerder og anlegg er stort sett like:

    1. Reinbeitedistriktet sender søknad om tillatelse til oppføring av tiltaket til den lokale reindriftsforvaltningen. I de tilfelle der en driftsenhetsinnehaver er søker, må søknaden godkjennes av styret i distriktet før den sendes til reindriftsforvaltningen.
    2. Søknaden skal inneholde beskrivelse av anlegg/ hytte med kart og situasjonsplan.
    3. Reindriftsforvaltningen gjennomgår søknaden, og foretar en faglig vurdering av behovet.
    4. Reindriftsforvaltningen sender melding om søknaden til myndigheter og andre berørte: Grunneiere og rettighetshavere
      Kommune
      Fylkeskommune, kultur- /utbyggingsavdeling
      Fylkesmann, landbruks- /miljøavdeling
      Samisk kulturminneråd,
      eventuelt fylkesveterinær m. fl.
    5. Søknaden behandles av reindriftsforvaltningen ved områdestyret, som tilrår eller frarår at tiltaket godkjennes, jf. RL § 10 nr. 1 eller § 12.
    6. Søknaden, med områdestyrets anbefaling sendes til endelig avgjørelse i overordnet organ.
  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:Oppmåling og byggesak
    Telefon:78 45 50 00
  • Andre opplysninger
    Gyldig til
    2018-12-31