Rammen, som nå bes utvidet, inkluderer hall, sikkerhetsmargin, merverdiavgift og prisstigning. Investeringen finansieres med 521,2 millioner i lån og 130,28 millioner i momskompensasjon. Tidligere kostnadsoverslag har ligget på drøyt 300 millioner kroner.
Planen er å fordele beløpet slik:
2024: kr 5 000 000,-
2025: kr 65 000 000,-
2026: kr 288 900 000,-
2027: kr 287 500 000,-
2028: kr 5 000 000,-
Salg av frigjort areal etter sanering og omregulering av eksisterende skoletomt, samt tildelte spillemidler vil kommer som inntekt for prosjektet og redusere behov for låneopptak på utbetalingstidspunkt.
Saken var oppe til behandling i formannskapet 2. oktober. Innstillingen ble vedtatt mot en stemme Her finner du sakspapirene fra formannskapet
Endelig vedtak gjøres i Kommunestyret 14. oktober.
Bakgrunn for saken
Bakgrunnen for prosjektet er kommunestyrets vedtak fra 9. mai 2023 der det ble vedtatt en strategi for Alta kommunes framtidige skolestruktur, og med det etablering av en ny sentrumsskole på Komsa. I Kommunestyrets vedtaket fra 9 mai 2023 heter det i pkt.1;
«Det bygges en ny sentrumsskole på Komsa med tre paralleller, klasserom til de samiske klassene, samt en egen avdeling for elever med behov for et helhetlig tilbud (base). Det bygges en egen avdeling for SFO i skolen.»
Skolen ble altså vedtatt gjennomført som en tre-parallell, pluss en samisk klasserekke, SFO og en forsterket enhet for elever med behov for et helhetlig opplæringstilbud. I tillegg må det etableres en idrettshall.
Administrasjonen har tatt utgangspunkt i prosjektet som ble satt i gang i 2018, hvor man startet med en tilsvarende prosess med etablering av ny skole. Arealprogrammet fra denne skolen var lagt til grunn for kostnadsoverslaget som ble utarbeidet i forbindelse med saksfremlegget fra 2023. Dette grunnlaget er nå gjennomgått og man har gjennomført prosess med lærere, skoleledelse, drift, renhold, IKT og Miljø, park og idrett for å oppdatere til dagens situasjon og regelverk.
Endrede forutsetninger
Det er noen forutsetninger som har endret seg betydelig fra situasjonen i 2018
- Satsing på en samisk skolerekke - man skal kunne starte sitt skoleløp med samisk som førstespråk og kunne følge det gjennom alle syv år på barneskolen. Det er ved denne sentrumsskolen at dette tilbudet skal gis
- Skolen skal romme en avdeling med elever som trenger et helhetlig opplæringstilbud (tidligere skolebasen). Det er en markant økning i antallet elever som trenger dette tilbudet, og kommunen planlegger nå for en avdeling med opptil 15 elever for å dekke behovet
- Det foreslås å etablere en idrettshall i forbindelse med skolen
- Prisstigning generelt
Økonomiske konsekvenser
Som redegjort for er det noen forutsetninger som har endret seg betydelig fra situasjonen i 2018. I tillegg til de økte kostnadene som følge av at skolen har blitt 600 m2 større, som følge av basefunksjon, hall og samisk klasserekke, har også samfunnsbildet endret seg. De siste årene har den reelle prisveksten vært høyere enn SSBs byggekostnadsindeks. Med og etter korona har man sett en prisvekst som har vært vanskelig å prisjustere for.
– Med den dimensjonering av prosjektet som har ligget til grunn etter kommunestyrets vedtak i mai 2023, har en kostnadsøkning vært ventet. Tidligere prosjektkostnader, synliggjort i 2018 og justert i 2022, har ikke i tilstrekkelig grad tatt høyde for de endringer som har tilkommet prosjektet eller som har påvirket byggekostnader generelt i Norge de senere år. Tidligere investeringssummer har nok dermed fått feste seg som «forventet» utbyggingskostnader, uten at disse har vært kvalitetssikret i tilstrekkelig grad, skriver administrasjonen i sin vurdering i saksfremlegget.
Les hele saksfremlegget her Du må laste ned møteinnkallingen for å lese saksfremlegget.
Videre skriver administrasjonen:
– Kostnader til endret skolestruktur innebærer et betydelig økonomiske løft for Alta kommune. Dette er investeringer som må sammenlignes med de investeringer som er gjort, og gjøres innen helseområdet gjennom Alta omsorgssenter, Marienlund og Kongleveien. Alle disse er investeringsprosjekter som innebærer store utbyggingskostnader, men som samtidig gir Alta kommune mulighet til mer effektiv drift i fremtiden. Alternativkostnaden med å opprettholde gammel struktur ville for eksempel medført betydelig høyere driftskostnad innen helse- og sykehjemsdrift.
Det samme vil gjelde for strukturer inne oppvekstområdet. De investeringer som nå må gjøres på Saga Skole, i sentrum og i vest må kunne gi grunnlag endret og mer effektiv drift de neste 5, 10 og 15 år. Dersom alternativet er å investere i eksisterende struktur, vil det være en sementering som ikke gir samme mulighet for å hente ut effekter av endringer i fremtiden.
Bakgrunnen for at dette er nødvendig er de forventede utgiftsøkningene innen helse- og eldreomsorg, samtidig som utgiftsnivået innen oppvekst forventes stabilt eller synkende i et 10 – 15 års perspektiv. Alta kommune må derfor omfordele mer av sin samlede økonomi inn mot helse, og da må andre områder drives annerledes enn i 2024.
Arbeid gjennom 2024
Prosjektet har gjennom 2024 jobbet med reguleringsplanen, kartlagt trafikksikkerhet og geotekniske forhold. Prosjektet har også jobbet i lag med skolen for å planlegge framtidens skole. Dette har vært gjort med stort fokus på nøkternhet, men fortsatt framtidsrettet. Skolene i Alta har en visjon om «tenkende klasserom», noe som bl.a. ble orientert om i kommunestyret 17 september, og som naturligvis videreføres inn i den nye skolen. Dette arbeidet har resultert i et teknisk program og et rom- og funksjonsprogram. Disse dokumentene beskriver hvordan den nye skolen skal bli. Både med tanke på funksjonalitet, tekniske kvaliteter, estetikk osv.
Prosjektgruppen har ferdigstilt et konkurransegrunnlag mot entreprenør som er klart for utsendelse. Konkurransen planlegges gjennomført som en pris- og designkonkurranse hvor entreprenør i lag med sin arkitekt konkurrerer om å designe den skolen som har det beste forholdet mellom kvalitet, funksjonalitet og pris. Prosjektet vil gjennomføres med en samspillsfase med valgt entreprenør og dennes samarbeidspartnere. I denne fasen vil vinnerutkastet presenteres for alle brukergrupper og dette skal optimaliseres videre. Dette for å sikre et godt samarbeid, økonomisk optimalisering og et sluttresultat som alle parter er stolte av. Entreprenør vil være valgt tidlig 2025 og man planlegger at skolen står ferdig høsten 2027.