A A A

El-bil testing i Alta sentrum

el%26nbsp%3Bbil
Også el-bilen ble testet under mobilitetsuken.
IMG_0488
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Bildet: Raymond Londahl var meget fornøyd med inntrykket el-bilen ga.

Bilene ble lånt ut av Ishavskraft og Henry Hammari AS. Ingen av bilene stod lenge i ro om gangen før de var ute på nye prøvekjøringer. Forbipasserende ble invitert til å prøve de elektriske doningene, noe som ga alle et positivt inntrykk av 0-utslipp bilene. Denne biltypen er en meget pratisk by-bil, og rekker ca 15 mil på sommerkjøring. Dermed er den en god kandidat til pendlere som også er bosatt i områdene Talvik, Øvre Alta, Tverrelvdalen, Rafsbotn, m.m.

Plass er det godt med, vi prøvde den både med barnester og barnevogn uten problemer. Med 4,5 meter svingradius er den en lek å lukeparkere med hvor det er trangt. Når man har vridd om nøkkelen lurer man også på om bilen har startet, da du faktisk ikke hører en lyd. Det er en av de store forskjellene på el-bil og vanlige biler. 

Bilene bruker ca 6 timer på en full lading og gjør dette enkelt i egen garasje hjemme. I drivstofforbruk sammenliknet med tradisjonelle biler, bruker den ca 1/5 – 1/6 del av kostnadene. I tillegg sparer du på at alle offentlige parkeringsplasser er gratis for el-biler, du betaler kun 400 i årsavgift mot vanlige 2400, og der det er kollektivfelt kan du også bruke disse for å komme deg kjappere frem. Ikke minst passerer den også bomringer kostnadsfritt.
 
Ishavskraft har en plan om at de innen 2013/ 2014 skal tilby el-biler ladestasjoner hele Norge på langs. Hurtigladere bruker ca 15-30 minutter på å gi bilen strøm, noe som også kan gi en naturlig pause i kjøringen.
 
I Alta tilbys det også lading i Amfi sin garasje, gratis. Du kan altså kjøre fra varm garasje hjemme og rett til en oppvarmet garasje på sentrum, hvor også strømmen er inkludert i den gratis parkeringen her inne.
 
Bilen koster 254 000 slik den står avbildet.

Skjema