A A A

Digital post i Alta kommune

En digital postkasse blir ditt eget trygge arkiv, hvor du lett finner igjen post fra det offentlige når du har bruk for det. Alta kommune har som mål at all post skal sendes digitalt, men sender fortsatt noe post på papir.

Skatteoppgjør, vedtaksbrev, helseopplysninger og annen sensitiv informasjon kan ikke sende på vanlig e-post og krever at du har en digital postkasse. Med en digital postkasse får du samlet post fra det offentlige sikkert på ett sted. Du kan lagre posten så lenge du ønsker.

Slik skaffer du deg digital postkasse

Snart kan alle viktige brev fra det offentlige sendes til din digitale postkasse. Er du klar til å motta?
 
Slik skaffer du deg en digital postkasse:

Når du har opprettet postkasse, vil din digitale postkasseadresse automatisk legges inn i det nasjonale kontaktregisteret. Du vil da få en SMS fra Difi som bekrefter ditt valg av postkasse. Da er du klar til å ta imot post digitalt fra det offentlige. Når du får brev, blir du varslet på SMS eller e-post.
 
Vil du ikke ha digital post?
Ønsker du å reservere deg mot å motta posten digitalt, kan du gjøre dette på norge.no/nb/reservasjon.

Oppdater kontaktinformasjon

For å kommunisere med deg på nett må det offentlige ha tilgang på ditt riktige mobilnummer og e-postadresse. Da får du varsel når posten sendes digitalt.
Oppdater din kontaktinformasjon på norge.no

Bedrifter får posten i altinn

Bedrifter får posten i sin digitale postkasse i Altinn. Informasjon om hvordan man finner posten og gjør denne tilgjengelig finner du på Altinn.no. Bedrifter kan ikke reservere seg mot å motta posten digitalt.
 
Er ikke posten åpnet i Altinn innen to dager, sendes den som papirpost.

Har du spørsmål?

På norge.no kan du også lese mer om digital post fra det offentlige. Se for eksempel vanlige spørsmål og svar om digital post hos norge.no.

Skjema