Innhøsting av grønnsaker

Små hender – stor innsats: Innhøsting i barnehagen

innhøstning

Det er spennende å se om vi finner poteter i jorda

Hver høst er det tid for innhøsting i barnehagen, og i år var det de aller yngste barna som fikk være med på den spennende prosessen med å høste inn poteter og gulrøtter fra barnehagens kjøkkenhage. Med stor iver og nysgjerrighet gravde de små hendene i jorda og trakk opp grønnsaker som de selv har vært med på å stelle gjennom sesongen.

Barna får være med på hele prosessen – fra jord til mat som vi lager og til slutt spiser. De planter, vanner, følger med på veksten, og til slutt høster og tilbereder maten. Dette gir dem verdifull innsikt i hvor maten kommer fra, og skaper stolthet og mestringsfølelse.

Innhøstingen er tett knyttet til Rammeplanen for barnehagen, og berører flere fagområder:

  • Natur, miljø og teknologi: Barna utforsker naturen og lærer om sammenhenger i økosystemet.
  • Kropp, bevegelse, mat og helse: De er fysisk aktive og får erfaring med sunn mat og hvordan den blir til.
  • Kommunikasjon, språk og tekst: Gjennom samtaler og felles opplevelser utvikler barna språk og begreper knyttet til natur og mat.

Barna fikk kjenne på jord, lukte på ferske grønnsaker og oppleve gleden ved å lage og smake på maten de selv har høstet. Det ble mange gode samtaler om hva som vokser i jorda, hvordan vi tar vare på plantene, og hva vi kan lage av det vi finner.

Innhøstingen er ikke bare en aktivitet – det er en helhetlig opplevelse som gir barna kunnskap, glede og respekt for naturen. Og kanskje smaker gulrøttene ekstra godt når man har dratt dem opp selv?

Sist oppdatert

Fant du det du var på jakt etter?